Perlu ke jaja kisah suami curang di media sosial?

Assalamualaikum.


Segala puji bagi Allah yang membolak balikkan hati manusia, semoga tidak dibolak balikkan hati kami jauh dari landasan agama Mu.



Kebelakangan ni memang rancak cerita janda menggatal dengan suami orang. Macam mana boleh tular? OF COURSE lah sebab si isteri menjaja cerita. Konon nak memberitahu umum diriku dianiaya. Demi Allah, aku paling tak suka part ni.



Seorang isteri sepatutnya jaga maruah diri, suami & keluarga termasuklah menghormati suami sebagai ketua keluarga. Walau macam mana teruk pun rasa diri dianiaya suami, adalah lebih baik fikir cara untuk keluar daripada keadaan tersebut (selamatkan diri) dahulu. Bila dah selamat keluar (bercerai dengan cara baik), bersyukurlah dan berusaha untuk teruskan hidup. Tak perlu menceritakan kisah penganiayaan di media sosial sebab tindakan itu cuma akan membawa kepada keburukan. Keluarga sendiri akan malu dan keluarga bekas suami turut terkesan. 


KALAU pun kau hebahkan sedunia kisah si suami dan orang ketiga itu, orang lain yang membaca cuma mampu tekan butang LIKE dan komen rasa simpati mereka. Adakah kau lega melihat likes yang banyak dan komen membina itu? Ya, lega untuk beberapa ketika. Rasa puas dapat simpati dan semua orang menghina suami dan 'betina' itu.. "Komfem lepasni hidup diorang susah! HAHAHAHA" 

Lepastu? 
Tiba-tiba suami balik melutut merayu minta maaf seikhlasnya dan membuang betina itu jauh dari hidupnya? Sekelip mata keluarga kau bertukar jadi keluarga sakinah, mawaddah, warahmah? Kes kau yang bertahun naik turun mahkamah tu dengan sepantas kilat selesai? Tak pun! Malah, kalau kau masih bergelar isteri dan suami tidak redha akan perbuatan kau, derhaka namanya. Meskipun kebiasaan postings berkaitan penganiayaan rumahtangga ditulis dengan tujuan memberi kesedaran / sebagai pengajaran / ingatan , sesungguhnya niat sebenar hanya Allah yang tahu.

Pernah aku dengar Ustaz Azhar Idrus berceramah mengenai suami isteri dan ada orang tanya tentang isteri yang membaca mesej di telefon suaminya. Kata UAI, kalau baca mesej suami dan mengakibatkan penceraian, dosa besar si isteri itu! HAH? Ternganga aku dengar. Lepastu dijelaskan lagi;

Kalau suami ada skandal dengan perempuan lain atau bercinta atau sedang berkenalan dengan mana-mana perempuan melalui whatsapp, itu dosa antara suami dan Allah. Isteri yang terbaca atau sengaja baca lalu menimbulkan pergaduhan apatah lagi sampai bercerai, itu dosa antara isteri dan suaminya. 

Allahu, bukan senang jadi isteri.. Tahan marah bila suami dikacau perempuan lain, mampukah? Tapi lebih rela puaskan hati atas dunia, padahal kat akhirat menempah neraka? WA.

Sebagai perempuan, aku juga begitu beremosi bila topik 'orang ketiga' dibangkitkan, apatah lagi kalau terjadi dalam rumahtangga aku? Tapi bila baca segala yang ada dalam Group KRT di facebook, lama-lama jadi muak dan meluat. Apa signifikasinya luahan-luahan itu? Tepuk dada, tanya diri sendiri.

Comments