Pengalaman sebelum bersalin.. GDM dan air ketuban terlebih!!

Assalamualaikum wbt.

Ape khabar bakal-bakal ibu sekalian? Aku assume yang baca entry ni bakal-bakal ibu sebab sebelum aku bersalin, boleh dikatakan setiap hari google 'pengalaman bersalin' haha!

So, ini pengalaman bersalin aku; 

Masa mengandung aku ada GDM (gestational diabetes mellitus), jadinya setiap 2 minggu aku kena buat test kandungan gula dalam darah sebanyak 4 kali sehari. Kalau bacaan tak cantik, setiap minggu aku kena buat benda alah tu.. Paling memenatkan. Disebabkan itu, awal-awal lagi doktor dah bagitahu 36w nanti aku kena gi jumpa pakar. Bila tiba minggu ke 36, aku pun pergi lah jumpa pakar tu kat HOSHAS. 

Doktor tu terus scan perut, tak sampai 5 minit.. 

Doktor: "hmm! banyak sangat air ketuban awak ni, anak awak berenang mcm dalam kolam renang dah.. lagi 2 minggu induce ye. Bermula dpd harini sampai minggu ke 38 awak kena ke P.A.C kat wad bersalin tu untuk buat ECG. HARI-HARI!"

Aku terkebil-kebil sebab langsung taktahu amende term yang doktor cakap tu.. Doktor pun terangkan dengan ringkas.

Doktor: "induce tu paksa beranak, kalau tak anak awak boleh mati tiba-tiba sbb air ketuban banyak sangat. ECG hari-hari tu pulak untuk monitor jantung anak awak"

Aku: "hah? Kalau minggu depan air ketuban jadi normal balik macam mana? Perlu induce jugak ke?"

Doktor: "selalunya air ketuban banyak tak boleh kembali normal dalam masa seminggu dua. Awak sayang baby ni tak?"

Aku diam je weh.. Bercampur baur perasaan masa tu.. Doktor tu terus tulis-tulis, aku disuruh keluar..

Maka bermulalah perjalanan aku pergi balik hospital hari-hari untuk ECG sambil menghitung hari nak bersalin paksa.........Tapi tak lama pun.

Baru seminggu buat ECG, tiba-tiba keluar tanda. Jam 7 pagi ada ketulan darah keluar, tapi tak sakit pun.. Disebabkan aku selalu dimomokkan dengan "anak boleh tiba-tiba mati", aku ajak suami ke hospital untuk check. Doktor scan, ukur air ketuban dan dia cakap tak banyak sangat macam masa 36w tu.. Aku cepat-cepat tanya "HABIS KENA INDUCE JUGAK KE DOKTOR?" 

Doktor cakap taktahu sebab kena rujuk pakar semula. Better admit ward dulu supaya esok pagi boleh jumpa pakar. Terus kena warded! Haruuu duduk hospital Temerloh tu kalau belum betul-betul nak beranak tau. Sebabnya hospital tu sunyi. Masa aku kena warded tu, aku dapat bilik 4 katil, tapi aku sorang je dalam tu......KAU RASA?

Satu malam berlalu, doktor pakar scan perut pagi tu. Disertai doktor pelatih yang begitu ramai...aku jadi bahan pembelajaran diorang. Dengan teliti doktor tu ukur air ketuban aku. Lepastu dia check detail seluruh anggota anak aku.. Berkerut mata dia sambil terangkan pada student dia. Setel, semua pelajar dia suruh keluar.. Aku duduk bingung je la sebab tak paham ape benda yang dia explain kat student dia.

Doktor: "puan takde rasa contraction lagi?"
Aku: "belum.."
Doktor: "nurse cakap tadi dia dah buat v.e dan ada bukaan dah.. jadi puan kena stay kat ward je lah dulu boleh?"
Aku: "tapi tak rasa apa-apa lagi doktor.. Boleh saya balik dulu tak? Rumah saya dekat je.. 2 minit je"
Doktor: "oohh, dekat je. Ok lah, puan boleh balik. Kalau dah rasa contraction nanti datang semula ye"

Alhamdulillah! Aku berlari anak balik ke ward dan telefon suami suruh datang ambik. Tapi pampung-pampung pukul 7 malam jugak baru dapat keluar. Terus ajak suami pergi makan kueytiaw goreng kegemaran aku. hehehe...


Comments